Archetypy marki





Archetyp stanowi pewien pierwowzór i zestaw cech, które opisują daną postać, zdarzenie lub zjawisko. Jest uniwersalny i obecny w podświadomości wszystkich ludzi, niezależnie od kręgu kulturowego, w którym żyją.
Specjaliści od marketingu bardzo chętnie wykorzystują teorię archetypów, by jak najlepiej określić cele, wartości i charakter swojego brandu. Opowiemy Wam, które archetypy mogą być szczególnie pomocne w budowaniu strategii marki.
Oto 12 najpopularniejszych wzorców:


🖤 Mędrzec

Chętnie dzieli się z odbiorcami specjalistyczną wiedzą. W komunikacji liczą się dla niego przede wszystkim fakty, a za najważniejszą wartość uznaje zrozumienie. To lider swojej branży, który zachęca innych do samodzielnego rozwoju. Pragnie zrozumieć świat i dotrzeć do prawdy.


🤍 Bohater

Cechuje się niezwykłą odwagą. Nie uznaje rzeczy niemożliwych i z łatwością pokonuje ograniczenia. Jest zdecydowany i zdeterminowany, pomaga swoim odbiorcom w realizacji marzeń oraz celów biznesowych. Chce osiągnąć mistrzostwo w danej dziedzinie i jest nastawiony na wygraną.


🖤 Twórca

Wyróżnia go niezwykła pomysłowość, oryginalność i kreatywność. Uwielbia innowacyjne rozwiązania. Inspiruje swoich odbiorców i pomaga im spełniać marzenia, wprowadzając przy tym swoją wyjątkową wizję w rzeczywistość.


🤍 Kochanek

Pragnie obdarzać innych miłością, bliskością, ciepłem oraz zrozumieniem. Ceni piękno i tworzy wokół siebie intymną atmosferę. W komunikacji odwołuje się do emocji i zmysłów, buduje ze swoimi odbiorcami głęboką więź.


🖤 Władca

Jest urodzonym liderem, który wyznacza nowe kierunki działań. Ceni dobrą organizację i dba o bezpieczeństwo tych, za których jest odpowiedzialny. Cieszy się autorytetem wśród odbiorców. Pragnie zwyciężać i odnosić sukcesy.


🤍 Odkrywca

Prawdziwy indywidualista, dla którego najważniejszą wartością jest niezależność. Chce wychodzić poza strefę własnego komfortu. Inspiruje swoich odbiorców, dając im przy tym maksymalną swobodę. Nie przepada za nudą, pragnie innowacji i wyjątkowych przygód.


🖤 Magik

Jest tajemniczy i charyzmatyczny. Buduje wokół siebie magiczną aurę, która przyciąga odbiorców. Ceni sobie intuicyjne rozwiązania, kreatywność i pomysłowość. Dąży do niezwykłej przemiany i chce, by jego działania wprowadzały pozytywne zmiany w życiu innych.


🤍 Opiekun

Jest miły, pomocny, ciepły i kochający. Pragnie otaczać odbiorców profesjonalną opieką i zawsze chętnie staje się dla nich oparciem. Udziela innym dobrych rad, budując wokół siebie atmosferę głębokiego zaufania.


🖤 Niewinny

Jest urodzonym romantykiem i marzycielem, który ceni sobie bezpieczeństwo. Cechuje się optymizmem, uczciwością i dobrocią. Chętnie inspiruje innych do poszukiwania dobra w codziennym życiu.


🤍 Buntownik

Jest bardzo niezależny, uwielbia wychodzić poza status quo. Wolność jest dla niego najważniejszą wartością. Nie obawia się przekraczania granic i często wzbudza kontrowersje. Pragnie rewolucji, chce zmieniać świat zgodnie z wymarzoną wizją rzeczywistości.


🖤 Przyjaciel

Doskonały kompan, który zawsze stawia się na równi z odbiorcą. Swobodnie buduje wokół siebie atmosferę zaufania. Jest szczery i autentyczny we wszystkim, co robi.


🤍 Żartowniś

To prawdziwa dusza towarzystwa. Buduje wokół siebie wesołą, swobodną atmosferę. Cechuje się niezwykłym poczuciem humoru i stara się rozbawić swoich odbiorców. Ceni optymizm oraz dobrą zabawę.
Z którym archetypem sami się utożsamiacie, a z którym identyfikujecie swoją markę? Dajcie nam znać w komentarzach!